ثبت شرکت

نیازمندی های مربوط به ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت تغییرات و ...

ثبت شرکت

نیازمندی های مربوط به ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت تغییرات و ...

بایگانی
  • ۰
  • ۰

علامت تجاری چیست؟

علامت تجاری، شکل و مشخصه و یا تصویری است که برای شناساندن کالاها و یا خدماتی خاص مورد استفاده قرار می­گیرد و بیانگر این امر است که این کالا و یا خدمت به تولید کننده و یا ارائه دهنده خاصی مرتبط می­باشد. از این روی این علائم می­توانند در تشخیص کالاها و خدمات به مشتریان کمک نمایند.

برای مثال DELL یک علامت تجاری است که کالاهای در این طبقه را از سایرین جدا می­نماید و یا بانک رسالت، علامت تجاری ایست که این ارائه کننده خدمات را از سایر رقبا و هم قطاران منفک می­کند.

چه قسم علائمی می­تواند به عنوان علامت تجاری به ثبت برسد؟

 علامت تجاری می­تواند تشکیل شده از یک لغت مثل (پارت)، ترکیب دو لغت مثل(آب و آتش)، حروف مخفف مثل(اتکا)، عدد و رقم مثل(202) و مواردی از این دست باشد. علامت تجاری می­تواند طرح و یا نقاشی نیز باشد مثل علامت تجاری پنگوئن در کیسه های پلاستیکی و یا حتی نوع بسته بندی نیز می­تواند به عنوان علامت شناخته شود که در این مورد می­توان به قوطی های نوشابه کوکاکولا نیز اشاره نمود.

در تمامی این موارد آن­چه اهمیت اصلی و ذاتی را دارد این است که علامت باید وجه مشخصه باشد؛ به این ترتیب علامتی پذیرفتنی است که موجد تفاوت بین کالاها و خدمات یک دسته و یا طبقه باشد. نامی که صرفا موید و نمایانگر ماهیت یک کالا و یا خدمت باشد نمی­تواند به عنوان علامت تجاری مورد ثبت و پذیرش قرار بگیرد. به عنوان مثال، سیب می­تواند به عنوان علامت تجاری برای محصولات رایانه­ای استفاده شود ولی استفاده از این علامت تجاری برای یک تولید کننده سیب غیر ممکن خواهد بود.

برخی از انواع علامت­های تجاری:

علائم جمعی: علائمی هستند که مشخص کننده­ی کالاها و خدمات ارائه شده توسط عده­ای از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمت می­باشند.

به عنوان مثال در صورتی که عده ای از تولیدکنندگان، دست به ایجاد یک انجمن زده و محصول نهایی متعلق به انجمن باشد، علامت جمعی می­تواند راهگشا بوده و در این مورد به کار گرفته شود.

علائم تاییدی: علائمی هستند که مشخصه­ی بازر و نمایانگر کالاها و خدماتی با استاندارد خاص و بین المللی می­باشند به عنوان مثال woolmark علامتی است که در همه جای دنیا نشانگر کالاهایی است که صد در صد از پنبه تشکیل شده باشند.


منبع: http://mag.sabtyar.com/980/علامت-تجاری-چیست؟/

  • ۹۷/۱۰/۱۸
  • یاسمن سیدی

تجاری

علامت تجاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی