علامت تجاری چیست؟
علامت تجاری، شکل و مشخصه و یا تصویری است که برای شناساندن کالاها و یا خدماتی خاص مورد استفاده قرار میگیرد و بیانگر این امر است که این کالا و یا خدمت به تولید کننده و یا ارائه دهنده خاصی مرتبط میباشد. از این روی این علائم میتوانند در تشخیص کالاها و خدمات به مشتریان کمک نمایند.
برای مثال DELL یک علامت تجاری است که کالاهای در این طبقه را از سایرین جدا مینماید و یا بانک رسالت، علامت تجاری ایست که این ارائه کننده خدمات را از سایر رقبا و هم قطاران منفک میکند.
چه قسم علائمی میتواند به عنوان علامت تجاری به ثبت برسد؟
علامت تجاری میتواند تشکیل شده از یک لغت مثل (پارت)، ترکیب دو لغت مثل(آب و آتش)، حروف مخفف مثل(اتکا)، عدد و رقم مثل(202) و مواردی از این دست باشد. علامت تجاری میتواند طرح و یا نقاشی نیز باشد مثل علامت تجاری پنگوئن در کیسه های پلاستیکی و یا حتی نوع بسته بندی نیز میتواند به عنوان علامت شناخته شود که در این مورد میتوان به قوطی های نوشابه کوکاکولا نیز اشاره نمود.
در تمامی این موارد آنچه اهمیت اصلی و ذاتی را دارد این است که علامت باید وجه مشخصه باشد؛ به این ترتیب علامتی پذیرفتنی است که موجد تفاوت بین کالاها و خدمات یک دسته و یا طبقه باشد. نامی که صرفا موید و نمایانگر ماهیت یک کالا و یا خدمت باشد نمیتواند به عنوان علامت تجاری مورد ثبت و پذیرش قرار بگیرد. به عنوان مثال، سیب میتواند به عنوان علامت تجاری برای محصولات رایانهای استفاده شود ولی استفاده از این علامت تجاری برای یک تولید کننده سیب غیر ممکن خواهد بود.
برخی از انواع علامتهای تجاری:
علائم جمعی: علائمی هستند که مشخص کنندهی کالاها و خدمات ارائه شده توسط عدهای از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمت میباشند.
به عنوان مثال در صورتی که عده ای از تولیدکنندگان، دست به ایجاد یک انجمن زده و محصول نهایی متعلق به انجمن باشد، علامت جمعی میتواند راهگشا بوده و در این مورد به کار گرفته شود.
علائم تاییدی: علائمی هستند که مشخصهی بازر و نمایانگر کالاها و خدماتی با استاندارد خاص و بین المللی میباشند به عنوان مثال woolmark علامتی است که در همه جای دنیا نشانگر کالاهایی است که صد در صد از پنبه تشکیل شده باشند.