ثبت شرکت

نیازمندی های مربوط به ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت تغییرات و ...

ثبت شرکت

نیازمندی های مربوط به ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت تغییرات و ...

بایگانی

۲۸ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پلمپ دفاتر

دفاتر روزانه، کل و دارایی، قبل از آنکه در آن چیزی نوشته شود، باید توسط نماینده اداره ثبت، امضا و پلمپ و شماره گذاری گردند. امروزه باتوجه به ایجاد سیستمسامانه ثبت شرکت‌ها به نشانی، متقاضیان محترم می توانند در خواست خود را نسبت به اخذ پلمپ دفاتر تجاری اعلام نمایند و گواهی آن را دریافت نمایند و در سایت اتاق بازرگانی آپلود نمایند.

البته باید اشاره نمود که برخی از شهر ها هنوز به این سامانه ملحق نشده اند و کماکان باید از روش سنتی و رایج قبل، استفاده و با مراجعه حضوری اقدام به امضا و پلمپ دفاتر تجاری نمایند. باید دقت داشته باشید که آدرسی که در سامانه ثبت می کنید؛ اهمیت زیادی دارد؛ چون دفاتر پلمپ شده به همان آدرس اعلامی شما، ارسال خواهد شد.

هزینه پلمب

طبق قانون وصول برخی درآمدهای دولت و ... مصوب 1374 :" ﺣﻖ اﻟﺜﺒﺖ ﭘﻠﻤﭗ ﺑﻪ ازای هر ﻳﻜﺼﺪ ﺻﻔﺤﻪ دﻓﺘﺮﺗﺠﺎری ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﺑﻬﺎی اﻇﻬﺎرﻧﺎﻣﻪ ﺳﻪ هزار و ﭘﺎﻧﺼﺪ(3500) ریال." می‌باشد.

ضمانت اجرای پلمپ

شایان ذکر است طبق ماده 14 قانون تجارت، درصورتی که دفاتر، طبق قوانین و مقررات، ثبت و پلمب شوند، در دعاوی که در دادگاه طرح می‌گردد، بین بازرگانان و در امور بازرگانی و به نفع بازرگانی که صاحب دفتر است، قابلیت استناد خواهد داشت و همچنین، در صورتی که دفاتر مذکور، مطابق مقررات، پلمپ و امضا نشوند، فقط بر علیه تاجر سندیت خواهد داشت و بازرگان نمی تواند برای اثبات ادعای خود در دعاوی مطروحه، به نفع خود، به دفاتر بازرگانی استناد نماید.

برای مثال، اگر بازرگان "الف"، دفاتر خود را ثبت و پلمپ کرده باشد و ادعای طلبی را از بازرگان "ب" داشته باشد؛ "الف "در دادگاه می تواند به دفاتر خود استناد نماید؛ اما در صورتی که دفاتر خود را ثبت و پلمپ نکرده باشد؛ تنها علیه "الف" قابل استناد هستند و "الف" نمی تواند طلب خود را با استناد به دفاتر ثابت نماید.


منبع: http://mag.sabtyar.com/1072/پلمپ/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. در ایران تنها بازرگانانی می‌توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالاتمدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی، شرایط و مراحل لازم برای  اخذ کارت بازرگانی برای شخص حقیقی و  حتی مطلب کارت بازرگانی چیست را مطالعه نمایید.
این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران یا شهرستان ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط  باشند صادر می گردد.
مدت اعتبار کارت بازرگانی حسب درخواست متقاضیان از یک تا پنج سال بوده که در صورت تایید توسط وزارت بازرگانی معتبر است. 
ابطال کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد.

  • الف-ابطال اختیاری ( انصراف)

شخص حقیقی یا حقوقی می تواند از داشتن کارت بازرگانی منصرف شده و با رعایت موارد و ارائه مدارکی که در ادامه گفته خواهد شد حسب مورد با مراجعه به اتاق بازرگانی و یا اتاق تعاون و اداره کل صادرات و واردات وزارت بازرگانی در تهران یا بازرگانی استان ها تقاضای ابطال کارت بازرگانی خود را بنماید.

  • ب-ابطال اجباری

چنانچه بعد از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارنده کارت فاقد یک یا چند شرط از شرایط دریافت کارت می باشد و یا بعد از صدور فاقد شرط یا شرایط مذکور گردیده است وزارت بازرگانی می تواند راساَ نسبت به ابطال کارت اقدام نماید.لکن در صورتی که این امر برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون محرز گردد باید موضوع را جهت ابطال به وزارت بازرگانی منعکس نماید.(بند 1 ماده 10 مکررات صادرات و واردات)
همچنین به موجب ماده 30 قانون امور گمرکی ایران اگر دارنده کارت بازرگانی مرتکب جرم قاچاق شده،علاوه بر مجازات،محکوم به ابطال کارت بازرگانی می گردد. در این صورت کارت شخص بازرگان به طور موقت یا دائم بر حسب مورد باطل می شود.
تبصره 1- محرومیت از عضویت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مانع از ترخیص کالایی که طبق مقررات قبل از محرومیت برابر گشایش اعتبار شده یا حمل گردیده نخواهد بود.
تبصره 2- در هر صورت ابطال کارت بازرگانی چه در صورت اختیاری و چه بصورت اجباری توسط اداره بازرگانی(معاون بازرگانی خارجی)وزارت بازرگانی انجام می شود.

  • مدارک مورد نیاز جهت ابطال کارت بازرگانی (ویژه اشخاص حقوقی)

1-تقاضای شرکت ( 2 نسخه)
2-ارائه اصل کارت بازرگانی و کپی صفحات اول و دوم
3-گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان اظهارنامه مالیاتی آن پذیرفته شده است.
4-اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
5-صورت جلسه مجمع عمومی برای شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی ها و صورت جلسه هیات مدیره برای سایر شرکت ها
6-تصویر روزنامه رسمی اعلام رسمی انحلال شرکت و در صورت انحلال شرکت نیازی به ارائه مدارک مذکور در ردیف های 3 و 4 نمی باشد.
نکته : کلیه شرایط فوق برای اشخاص خارجی نیز قابل اعمال و تسری است.

  • مدارک مورد نیاز جهت ابطال کارت بازرگانی (ویژه اشخاص حقیقی)

1-تقاضای شخص ( 2 نسخه )
2-گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی آخرین سالی که تا آن زمان اظهارنامه مالیاتی آن پذیرفته شده است.
3-اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری (2 نسخه اصل)
4-ارائه اصل کارت بازرگانی
اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی ابطال می توانند جهت تقاضای ابطال کارت خود در تهران به اتاق بازرگانی تهران و در شهرستان ها به نمایندگی اتاق بازرگانی و یا به ادارات کل بازرگانی استان ها مراجعه کنند و یا می توانند از طریق وزارت بازرگانی به طور مستقیم اقدام نمایند.
نکته: در صورت مفقود شدن کارت بازرگانی ، ارائه آگهی اعلام مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار الزامی است.( نام و شماره کارت بازرگانی در روزنامه درج گردد)


منبع: http://mag.sabtyar.com/1080/شرایط-ابطال-کارت-بازرگانی/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

هر فرد حقیقی و حقوقی می تواند برای معرفی کالا و خدمات خود و ایجاد وجه تمایر بین محصولات و خدمات خود صاحب یک تا چند برند یا همان علامت تجاری باشد. علامت های تجاری یا فردی هستند و یا جمعی که مطابق با ماده 30 قانون ثبت علائم و اختراعات این دو نوع عبارتند از :

الف- علامت تجاری فردی هر نوع نشان، تصویر و یا نمادی است که بتواند موضوع ایجاد تمایز بین محصولات و خدمات یک شرکت با شرکت های دیگر را در طبقاتی خاص و مشخص شده انجام دهد.

ب- برند یا علامت جمعی که در اظهارنامه بصورت جمعی معرفی و ثبت می شود و در واقع نشان دهنده مبدا، کیفیت، تایید ، شناخت و معرفی و یا هر خصیصه دیگر  یک کالا و خدمت زیر نظر مالک برند ثبت شده جمعی می باشد. در این نوع برند ها مالک برند ممکن است طبقات زیادی از محصولات را حمایت و تایید نماید و مشتریان با شناخت این علامت جمعی مورد تایید به محصول اعتماد می کنند.

برند باید در طبقات خاص و مشخصی ثبت شود و هر فرد چه حقیقی و چه حقوقی می تواند برندهای مختلفی را به نام خود به ثبت برساند. صرف نظر از اینکه برند باید مطابق با شرایط قانونی تعریف شده دارای ضوابط و قانونمندی خاصی باشند اگر قابلیت ثبت را داشته باشند می توانند به ثبت برسند مشروط به اینکه افراد حقیقی و یا حقوقی مدارکی را برای به نام زدن  و ثبت این علامت تجاری به نام خود ارائه نمایند.

این مدارک به ترتیب حقیقی و حقوقی عبارتند از :

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری اشخاص حقیقی:

  • کپی برابر اصل از شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • در صورتیکه در طرح برند یا علامت تجاری مورد تقاضای وی از حروف لاتین استفاده شده باشد باید متقاضی دارای کارت بازرگانی باشد و اصل و کپی برابر با اصل ان را ارائه نماید
  • فرد متقاضی باید دارای فعالیتی اقتصادی باشد. برای اثبات این منظور باید یک مدرک شغلی ارائه نماید. این مدرک می تواند جواز کسب، پروانه فعالیت، گواهی فعالیت در حوزه ای خاص از نهاد و یا موسسات معتبر و یا هر مدرک شغلی معتبر دیگر. این مدرک باید یا اصل باشد اگر نامه و یا معرفی نامه است و یا کپی برابر اصل جواز تاسیس و ... باشد
  • فرد متقاضی باید از علامت تجاری مورد نظر خود برای ثبت نمونه هایی را هم ارائه نماید. این نمونه باید در قالب تصویر و یا نمونه گرافیکی در ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر آماده و ارائه شود
  • در صورتیکه کار ثبت علامت تجاری او را وکیل و یا مشاوری انجام می دهد باید وکالتنامه وی را هم در قالب کپی برابر اصل ضمیمه کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری اشخاص حقوقی:

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی مدیرعامل به عنوان نماینده اصلی شرکت برای ثبت علامت تجاری شامل کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ولی وی
  • برای اثبات شخصیت حقوقی برای ثبت علامت تجاری باید کپی برابر اصلی از روزنامه تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت که کمتر از دو سال باید از گذشته باشد نیاز است.
  • اشخاص حقوقی برای ثبت برند خود در طبقات مورد درخواست باید گواهی و یا مدرک یا مدارکی را ارائه نمایند که نشان دهنده موضوع فعالیت شرکت با موضوع درخواست ثبت برند باشد. برای این منظور هرگونه اعلامیه و پروانه بهره برداری، پروانه ساخت از نهادی خاص و یا گواهی ثبت اختراع و ... می تواند جوابگو باشد.
  • در صورتیکه طرح ارائه شده برای ثبت به عنوان برند دارای علامتی و حروف لاتین باشد باید شرکت صاحب کارت بازرگانی بوده و یک نسخه کپی برابر اصل از آن ارائه نماید.
  • از نمونه برند مورد درخواست برای ثبت باید نمونه کپی و یا نمونه گرافیکی و یا تصویری گویا  در ابعاد حداکثر 10 سانتی متر در  10 سانتی متر ارائه شود.
  • وکالتنامه ای هم باید از وکیل و یا مشاور حقوقی در صورتیکه او کار ثبت برند ار انجام می دهد ارائه شود.

تمامی افراد حقیقی و حقوقی ضمن ارائه مدارک فوق برای ثبت علامت تجاری یا برند باید مدارک زیر را هم ارائه نمایند:

  • اظهارنامه ای برای ثبت برند که قبل از ارائه مدارک باید آماده شود و تمامی شرایط برند و مشخصات آن را درج کرده باشد.
  • چنانچه برند مورد درخواست این اشخاص سه بعدی و یا 4 بعدی باشد به شکلی که بیش از شش زاویه برای برند در نظر گرفته شده باشد باید نمونه گرافیکی به شکلی ارائه شود که همه این زاویا را پوشش بدهد و در صورت نیاز  ماکتی از آن تهیه و ارسال شود.
  • هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از حق تقدم استفاده نمایند. این حق تقدم با استناد به درخواست ثبت برند در خارج از کشور و حداکثر برای شش ماه  می تواند با ارائه مدارک حق تقدم درخواست شود. این مدارک باید هم زمان با ارائه سایر مدارک و اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا نهایتا ظرف مدت 15 روز پس از ارائه اظهارنامه می تواند ارائه شود.
  • هر یک از افراد حقیقی و حقوقی برای اینکه برند خود را بصورت جمعی ثبت نمایند باید نسخه ای از شرایط و ضوابط  استفاده از این علامت جمعی هم آماده نمایند و با تایید مقامی صاحب صلاحیت ارائه نمایند.
  • تمامی متقاضیان باید به همراه ارائه مدارک خود برای ثبت برند رسید پرداخت هزینه های ثبت را هم ضمیمه نمایند.


منبع: http://mag.sabtyar.com/1090/مدارک-مورد-نیاز-برای-ثبت-برند/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

پیش از این در مجله ثبت یار، در مورد کارت بازرگانی، کاربردهای آن و مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبی را بیان نمودیم. اما طی روزهای اخیر، هیات دولت مصوبه ای مهم در این باره منتشر کرد که آن را بررسی می کنم.

به نقل از خبرگزاری تسنیم ، هیات دولت در جلسه خود در تاریخ سیزدهم تیرماه امسال، که مورخ بیست و یکم تیرماه جاری طی مصوبه ای قانونی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفت، شرایط جدیدی را برای صدور کارت بازرگانی که پیش از این دارای شرایط مخصوص به خود بود، مقرر نمود. بر این اساس سه تغییر مهم و عمده در این شرایط به وجود آمد که اجمالا به بررسی آن می پردازیم : 

  1. با مصوبه جدید هیئت دولت کلیه اشخاص دارنده کارت بازرگانی در سال اول تجارت خود تنها مجاز به واردات 500هزار دلار کالا بوده و در سال دوم این رقم به 2 میلیون دلار افزایش می‌یابد. این مساله مطابق مصوبه اخیر هیات وزیران دارای برخی استثنائات خواهد بود.
  2. بر اساس این مصوبه داشتن محل کسب با موقعیت اداری اعم از ملکی یا استیجاری به نام شرکت یا یکی از سهامداران عمده برای اشخاص حقوقی (شرکت ها) و دارای کد رهگیری و همچنین دارا بودن محل کسب با همان مشخصات قبلی برای متقاضی حقیقی دریافت کارت بازرگانی الزام آور خواهد بود.
  3.  یکی از تغییرات مهم در شرایط کارت بازرگانی که به دلیل برخی سو استفاده های قبلی صورت پذیرفته است، ممنوعیت ارائه کارت به دیگر افراد برای استفاده جهت واردات کالا ممنوع خواهد بود. در صورت نقض این شرط اتاق بازرگانی ایران و تهران و همچنین وزارت صنعت و معدن می تواند نسبت به ابطال یا تعلیق کارت بازرگانی شخص متخلف اقدام نماید.


منبع: http://mag.sabtyar.com/1101/سه-شرط-جدید-برای…ور-کارت-بازرگانی/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

یکی از مباحث پرتکرار در امور ثبتی، روزنامه های کثیرالانتشار است. فلسفه الزام به استفاده از روزنامه کثیرالانتشار در انواع فرآیندهای قانونی بالاخص امور ثبتی، جلوگیری از تضییع حقوق ذی­نفعان است. برای آگاهی از تعریف روزنامه کثیرالانتشار اینجا کلیک کنید. پیش از این هم­چنین به بحث تفاوت کاربرد روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار نیز اشاره کرده و برخی الزامات قانونی استفاده از روزنامه کثیرالانتشار را بیان نمودیم.

به طور کلی، در فرآیند ثبت شرکت­ در سامانه ثبت شرکت­‌ها، روزنامه‌های کثیرالانتشار به دو دسته تقسیم می­‌شوند: روزنامه­‌های کم‌هزینه و پرهزینه.

روزنامه‌های کم‌هزینه که معمولا روزنامه‌های کمتر شناخته شده هستند، از سوی شرکت­‌های نوپا که سرمایه‌ی اولیه­ کمی دارند انتخاب می­‌شوند. در مقابل، روزنامه­‌های پرهزینه که شناخته‌شده‌ترین و پرتکرارترین نوع روزنامه‌ها هستند، اغلب توسط شرکت‌­های بزرگ و انتخاب می­‌شوند که تبلیغات و صرف هزینه برای کسب اعتبار در اذهان عمومی برایشان در اولویت است.

در جدول­‌های زیر فهرست روزنامه‌های کثیرالانتشار کم­‌هزینه و پرهزینه که در سامانه ثبت شرکت­‌ها معرفی شده، به نمایش درآمده است.

[caption id="attachment_1125" align="aligncenter" width="800"]کدام روزنامه کثیرالانتشار پرهزینه تر است؟[/caption]

جدول یک - روزنامه های کثیرالانتشار پرهزینه 

جدول یک - روزنامه های کثیرالانتشار پرهزینه 

آرمان امروز اعتماد آفتاب یزد شرق همشهری
گل ایران جوان فرصت هفت صبح
جهان صنعت جمهوری اسلامی خراسان فرهیختگان کیهان
اطلاعات جهان اقتصاد دنیای اقتصاد قدس

جدول دو - روزنامه های کثیرالانتشار کم هزینه  

۱۹ دی اقتصاد مردم همکاری ملی وطن امروز عصر آزادی
پیام البرز اقتصاد سرآمد ستاره صبح هنرمند عصر رسانه
پیام زمان البرز سخن روز روزگار اقتصاد کارون
پیام ما امتیاز سرافرازان روزگار ما کسب‌و‌کار
پیک سبز امروز سرزمین پویا روزان کلید
آرمان ملی امین سرمایه‌گذاری روشنگر کیمیای وطن
آسمان آبی ایمان سرمایه و ثروت سپهر البرز مردم‌سالاری
آسمان دوستی بارز سیاست روز سپر ایرانیان مستقل
آسیا بانی فیلم سیاسیون سپید معیار
آفتاب اقتصادی بشارت اقتصادی شاپرک سایه مفید
آفرینش بشارت نو شاخه سبز یاقوت وطن مملکت
ابتکار بهار شروع فناوران اقتصاد مناطق آزاد
ابرار تجارت شهروند قانون مناقصه-مزایده
ابرار اقتصادی ترقی اقتصادی شهریور قلم اقتصاد منشور برادری
اخبار بانک تدبیر تازه صاحب قلم سبزینه موج نو
اخبار صنعت تعادل صالح وقایع اتفاقیه ندای میهن
اسرار تفاهم صبح اقتصاد کار و کارگر ندای ولایت
اعتبار تماشاگران امروز صبح نو کائنات نسل انقلاب
اعتدال توریسم صدای اصلاحات رویش ملت نسل فردا
افکار تولید صدای جامعه اقتصاد روز نشاط و زندگی
اقتصاد پویا ثروت صدای ملت اقتصاد و مردم نقش
اقتصاد جوان جمهور صمت رسالت نوآوران
اقتصاد روز حسبان طب و اقتصاد خرید هدف
اقتصاد زمانه حماسه عصر ایرانیان دنیای جوانان هدف و اقتصاد
اقتصاد ملی حمایت عصر اقتصاد دنیای امروز هفت الست
وصف صبا فرهنگ اسلام عصر توسعه زنگ توسعه همبستگی ملت
همدلی عیار اقتصاد


منبع: http://mag.sabtyar.com/1122/روزنامه-های-کثیر…ار-کم-هزینه-و-پر/


  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

شرکت چیست؟

تعریف شرکت

در پاسخ به سوال شرکت چیست باید اول مشخص کنیم که منظور ما شرکت مدنی است یا تجاری. شرکت مدنی همانطور که در قانون مدنی تعریف شده به معنی این است که دو یا چند نفر باهم مالک یک شی واحد باشند، به نحوی که نتوانیم قبل از تقسیم، سهمِ هرکدام را مشخص کنیم و همه­‌ی شرکا در ذره ذره­‌ی مال شریک هستند و بدون اجازه شرکای دیگر حق تصرف مادی در آن را ندارند. مثلا اگر دو نفر باهم یک آپارتمان خریداری کنند و از ابتدا قسمت اختصاصی هریک در قرارداد مشخص نشود، شرکت مدنی ایجاد شده است. یا حقوقی که وارثین بر اموال متوفی دارند از نوع شرکت مدنی است. چون همه در کل مال شریک هستند و نمی­‌توان گفت کدام بخش مربوط به کدام وارث است تا زمانی که تقسیم به عمل آید.

اما تعریف شرکت­ تجاری متفاوت از تعریف شرکت مدنی است . قانون تجارت شرکت تجاری را تعریف نکرده است ولی از محتوای قانون تجارت می­‌توان گفت که شرکت تجاری عبارت است اجتماع دو یا چند نفر (حقیقی یا حقوقی) به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود. در شرکت تجاری اشخاص سرمایه می‌­آورند که هم می‌­تواند نقدی باشد و هم غیرنقدی. سرمایه دارایی فکری را هم در بر می‌گیرد. اجتماع اشخاص منجر به تشکیل یک شخصیت حقوقی واحد می­‌شود و اصولا شرکت طرف حساب اشخاص است و شرکا در سود و زیان شریکند. همانطور که مشخص است تشکیل شرکت بصورت تنها یا همان شرکت تک­‌نفره ممکن نیست.

 حال شاید از خودمان بپرسیم که چرا باید شرکت تجاری ثبت کنیم؟ آیا بصورت عادی نمی‌توانیم تجارتمان را پیش ببریم؟ پاسخی که مشخص است این است که اشخاص به شرکت‌ها بیشتر اعتماد دارند تا یک فرد عادی. همچنین به شرکت‌ها تسهیلات بیشتری تعلق می‌گیرد تا  یک شخص حقیقی. در همین راستا  ما افرادی را می‌بینیم که علی‌رغم سرمایه‌ی کم ولی با ایده‌های جدید و نوآوری، کسب و کارهایی را در قالب شرکت راه‌اندازی کرده‌اند و به واسطه همین تشکیل شرکت در جذب سرمایه موفق بوده‌اند. کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها نمونه‌هایی هستند که با سرمایه کم از امکانات شرکت‌های تجاری بخوبی در حال استفاده‌اند. در صورتی تصور پیشرفت و جذب مسائلی تخصصی وجود دارد که حتما باید با کارشناسان ثبتی مشورت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر کارشناسان ثبت‌یار آماده ارائه مشاوره رایگان می‌باشند.

نحوه راه اندازی شرکت

پس از بیان مبحث شرکت چیست و مختصری از مزایای شرکت، حالا باید ببینیم که راه اندازی یک کسب و کار در قالب شرکت چگونه است؟ چه مدارکی نیاز است و چه کارهایی باید انجام دهیم؟

  • قدم اول در راه­‌اندازی شرکت این است که ببنید در چه موضوعی می­‌خواهید فعالیت کنید. آیا موضوع از موضوعاتی است که نیاز به اخذ مجوز دارد یا از موضوعاتی است که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز ندارد.
  • قدم دوم این است که شرکای خود را مشخص کنید. اینکه شما با افرادی قابل اعتماد تجارت خود را شروع کنید بسیار اهمیت دارد.
  • قدم سوم این است که نوع شرکت خود را مشخص کرده و برای آن یک نام انتخاب کنید (انواع شرکت‌های تجاری در مقالات قبلی توضیح داده شده).
  • قدم بعدی تعیین میزان سرمایه و تامین آن است. به این نکته توجه داشته باشید که با مبلغ بسیار کم هم امکان ثبت شرکت وجود دارد اما شرکت‌هایی که سرمایه­‌ی بیشتری دارند راحت‌تر تسهیلات دریافت می­‌کنند. اگر سرمایه کمی دارید، در عوض بدنبال ایده­‌های جدیدی که قابلیت تجاری سازی دارند، باشید. در مرحله بعد باید تعیین کنید که سهم هر شریک چقدر است. در شرکت‌های سهامی، میزان سهام هر شخص و در شرکت با مسئولیت محدود سهم الشرکه باید مشخص شود. باید برای شرکت خود یک آدرس معتبر تعیین کنید و سمت اشخاص را در شرکت مشخص نمایید. اساسنامه یا شرکتنامه باید تدوین شود و پس از طی همه این مراحل باید در اداره ثبت شرکت­‌ها، شرکت خود را به ثبت برسانید.


منبع:  http://mag.sabtyar.com/1178/شرکت-چیست-ثبت-شرکت/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

موسسه چیست؟

یکی از مفاهیم پرتکرار در کنار مفهوم شرکت، موسسه است. بعضا پیش می‌آید که افراد شرکت و موسسه را بجای هم بکار می‌برند (می‌توانید مقاله تفاوت موسسه و شرکت را نیز مطالعه نمایید)، در صورتی که این کاربرد درست نیست. در این نوشتار به تعریف اینکه موسسه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و در رابطه با ثبت موسسه چه نکاتی را باید مدنظر داشت، می‌پردازیم.

تعریف موسسه

در توضیح مساله موسسه چیست بیان می‌شود موسسه نهادیست که از شخصیت حقوقی برخوردار است و برای انجام اموری که جنبه تجارتی ندارد تشکیل می‌شود. اموری که موسسات به آنها اشتغال دارند شامل امور خیریه و عام المنفعه، امور هنری، آموزشی و فرهنگی و ... می‌باشد.

قوانین مرتبط با موسسه

اما بسیاری از اشخاص تصور می‌کنند که با ثبت موسسه از پرداخت مالیات معاف خواهند در صورتی که بصورت کلی همه موسسات غیرتجارتی که از فعالیت خود کسب سود کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند:

اما چه موسساتی علاوه بر موسساتی که به فعالیت غیرتجاری می‌پردازند و کسب سود نمی‌کنند، از مالیات معافند؟

اشتباهات رایج در ثبت موسسه

نکته جالبی که در مورد موسسات وجود دارد این است که ثبت و تاسیس موسسه با یک شخص نیز امکان دارد. در صورتی که در مورد شرکت‌های تجاری این امکان وجود نداشت. همین مزیت باعث می‌شود که اشخاص به ثبت موسسه تمایل نشان دهند.
اما چه معزلات و مشکلاتی در مورد ثبت موسسات وجود دارد؟ چه عواملی ثبت موسسه را دشوار می‌سازد؟

البته برای تسهیل فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی و امور خیریه و ...، تلاش‌هایی برای تسهیل روند کسب مجوز صورت گرفته ولی با بدلیل پیچیدگی‌هایی که همچنان وجود دارد، بسیاری بدون کسب مجوز به فعالیت می‌پردازند.

زاویه دید استارتاپی

سوالی که در پایان در مورد ثبت موسسات غیرتجاری مطرح می‌شود، این است که ثبت موسسه غیرتجارتی برای استارتاپ‌ها مناسب می‌شود یا خیر؟

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

از مهم‌ترین مراحل ثبت شرکت انتخاب نامی درست برای شرکت می‌باشد. اگر در ابتدا دقت لازم در انتخاب نام  صورت نگیرد، تغییر نام شرکت نیازمند شرایط و مراحلی ست که در این پست به آن پرداخته‌ایم.

شرایط تغییر نام شرکت

تغییر نام شرکت برای تمامی شرکت‌هایی که به هر دلیلی مایل به تغییر نام خود هستند امکان‌پذیر است این شرکت‌ها می‌توانند با رعایت تمامی شرایط و تشریفات لازم این کار را انجام دهند. بعد از تغییر نام شرکت ، سایر شرایط شرکت از جمله شماره و تاریخ ثبت تغییری نخواهد کرد و تنها نام قبلی شرکت تغییر خواهد کرد.

برای تغییر نام شرکت لازم است مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و سپس صورت جلسه تنظیم شود. سپس کافیست این صورت جلسه توسط اعضا امضاء گردد، و بعد به همراه مدارک شناسایی مدیر عامل و مدارک شرکت که شامل کپی آگهی تأسیس و روزنامه رسمی شرکت می‌باشد به همراه اسامی انتخابی با تعیین اولویت تحویل اداره ثبت گردد.

اما تمامی اسامی ارسالی به اداره ثبت پذیرفته نمی‌شوند برای مثال در حال حاضر اسامی تک سیلابی به هیچ‌ عنوان پذیرفته نمی‌شوند زیرا اسامی انتخابی حتما باید سه سیلابی باشند. یعنی باید از سه بخش تشکیل شده باشند. البته در مواردی خاص که نام‌های انتخابی بسیار خاص بوده و مانند آنها کمتر وجود داشته باشد احتمال پذیرش نام دو سیلابی نیز وجود دارد.

در نام‌گذاری برای شرکت‌ها دست کم یک کلمه از سه بخش نام شرکت باید نام خاص باشد مانند شاهین، پرستو، گلزار و مانند اینها. در ضمن بهتر است از نام‌هایی استفاده شود که عمومیت کمتری دارند. زیرا احتمال تأیید نام‌هایی که زیاد تکرار شده‌اند ، کم است. برای مثال احتمال تایید کلماتی مثل ایرانیان، پارسیان و … به علت این که در نام بیشتر شرکت‌های ثبت شده ایرانی به کار رفته‌اند نسبت به نام‌های خاص کم‌تر است.

شرایط تایید نام جدید

  1. برای اینکه نام انتخابی شما تأیید شود لازم است دارای شرایطی باشد:
    نام انتخابی باید پارسی باشد. بهتر است در نام منتخب از کلمات خارجی استفاده نشود البته کلمات عربی و خصوصا مذهبی چندان شامل این قاعده نمی‌شوند. دربعضی موارد از نام‌هایی استفاده می‌شود که پارسی هستند ولی چندان مصطلح نیستند در این صورت لازم است برای آن نام‌ها مستنداتی ارائه شود. این مستند باید از فرهنگ‌های معتبر مانند فرهنگ دهخدا، فرهنگ عمید یا فرهنگ معین باشد.
  2. ب- نام منتخب باید سه سیلابی باشد یعنی باید از سه کلمه تشکیل شده باشد. نام‌های تک سیلابی که به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شوند ولی برای نام‌های دو سیلابی در صورت خاص بودن و نداشتن تشابه احتمال تأیید وجود دارد.
  3. ج- نام در خواستی شما درصورتی به راحتی ثبت می شود که مشابه یا عین نام مذکور قبلا ثبت نشده باشد.
  4. د- بعضی از کلمات در دسته‌ی کلمات ممنوعه قرار دارند که نباید از آن ها استفاده کرد کلماتی مانند ایران، کانون، تهران و سایر کلماتی که دولتی و ملی محسوب می‌گردند تأیید نخواهند شد. همچنین برای استفاده از نام شهرها و اماکن مختلف مجوز فرمانداری یا مراجع ذیصلاح لازم است.
    با رعایت موارد فوق می‌توان نامی مناسب انتخاب نمود و در کمترین زمان تغییر نام را به انجام رساند تا بدون ایجاد موانع و مشکلات قانونی و اداری و تلف شدن زمان نام جدید شرکت به ثبت برسد.

منبع: http://mag.sabtyar.com/984/تغییر-نام-شرکت/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

مقدمه 

میدان عمل بعضی از شرکت های تجارتی به علت زیادی سرمایه بسیار وسیع و اغلب در خارج از کشوری که اقامت دارند ،به خرید و فروش یا سایر اعمال تجارتی اشتغال دارند.این قبیل شرکت ها گرچه در مقر اصلی خود به ثبت رسیده اند ،ولی چون در ممالک خارج به تجارت اشتغال دارند ،کشورهای دیگری که شعب این قبیل شرکت ها در آن جا به نام شرکت مقیم کشور بیگانه معامله می نمایند ،قطعاَ باید در امور آن ها رسیدگی های لازم به عمل نماید ،و این معنی ندارد که شرکت های داخلی همگی تحت نظم و قاعده باشند ولی شرکت های خارجی بدون رعایت تشریفاتی هر قسم عملی که بخواهند به نام شرکت مقیم خارج انجام دهند.به این علت در کشورهای متمدن شعبه ی هر شرکت خارجی که در داخل مملکت آن ها تاسیس می شود ،اول کاری که از آن انتظار دارند به ثبت رساندن شرکت می باشد.

شرایط قانونی ثبت شعبه شرکت خارجی 

مجوز و دستور ثبت شرکت های خارجی به موجب قانون ثبت شرکت ها مصوب 15 خرداد 1310 بوده و طبق ماده ی 3 قانون مذکور از تاریخ اجرای آن هر شرکت خارجی برای این که بتواند به وسیله ی شعبه یا نماینده  به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود قانونی شناخته شده باشد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی مورخ 1358 چون در اذهان مردم خاطرات ناخوشایندی  از دخالت بیگانگان ،خصوصاَ شرکت های چند ملیتی در امور اقتصاد ایران و نتیجتاَ چپاول و غارت اموال ملی وجود داشت ،لذا برای کوتاه کردن دست اجانب در اصل 81 قانون اساسی مقرر گردید: «دادن امتیاز تشکیل شرکت ها و موسسات در امور تجارتی و صنعتی و کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاَ ممنوع است».

اصل فوق الذکر در عمل تولید اشکالات فراوانی نمود،زیرا اکثر ممالک جهان جهت برطرف کردن حوائج خود خصوصاَ در زمینه های تکنولوژی و صنعت محتاج به همیاری و مساعدت سایر کشورها هستند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.بنانراین جهت رفع این مشکل اداره ی ثبت شرکت ها بر مبنای اظهارنظر شورای نگهبان فقط زمانی مبادرت به ثبت شرکت های خارجی(شعبه یا نماینده)می نماید که قبلاَ با یکی از ادارات یا نهادهای دولتی قرارداد منعقد کرده باشد،به عبارت دیگر فقط شرکت های خارجی را که طرف قرارداد با دولت جمهوری اسلامی ایران هستند می توان به ثبت رسانید.

قابل توجه است هر گاه شرکت های خارجی دارای شعبه ای نیز باشند باید به ثبت آن هم مبادرت نمایند.

مدارک و مستندات مورد نیاز 

در صورتی که تقاضای ثبت شعبه ضمن تقاضای ثبت اصلی باشد باید با تعیین محل شعبه و معرفی مدیر آن یا کسی که حق امضا در شعبه دارد ،در ذیل ثبت اصلی شرکت مزبور نیز به ثبت برسد.اگر بعد از ثبت شرکت شعبه دائر شود ،در ذیل ثبت اصلی شرکت مزبور نیز به ثبت برسد.اگر بعد از ثبت شرکت شعبه دائر شود ،تقاضای ثبت شعبه به موجب اظهارنامه ای خواهد بود که رونویس تصدیقی  که برای ثبت شرکت اصلی در ایران داده شده و اختیارنامه ی مدیر شعبه ضمیمه ی آن گردد ،سپس مبادرت به ثبت شعبه خواهد شد.در هر حال دو آگهی تاسیس شعبه از سوابق مربوط به شعبه ،به محلی که شعبه دائر می شود فرستاده خواهد شد تا اداره یا دائره ی ثبت محل نیز همان آگهی را در روزنامه ی محلی منتشر نمایند.

هرگاه ثبت شعبه ی شرکت خارجی مدنظر باشد،ماده ی 8 نظامنامه ی اجرای قانون ثبت شرکت ها،ارائه ی مدارک زیر را ضروری دانسته است:

1)اظهارنامه ی ثبت به فارسی

2)سواد مصدق از اختیارنامه ی نماینده که مدیر شعبه است.

هر گاه تقاضای ثبت شعبه در ضمن تقاضای ثبت خود شرکت به عمل آید،تقدیم سواد مصدق سند ثبت خود شرکت لازم نخواهد بود.

به موجب ماده ی 18 نظامنامه ی مذکور،پس از ثبت شرکت و هر یک از شعب آن،اداره ی ثبت اسناد باید تصدیقی مشعر بر ثبت شرکت یا شعبه ی آن به تقاضاکننده بدهد.تصدیق مزبور باید حاوی مراتب ذیل باشد:

1)نام کامل شرکت

2)نوع شرکت از سهامی و ضمانتی و مختلط و غیره

3)مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن

4)تابعیت شرکت

5)مقدار سرمایه ی شرکت در تاریخ تقاضا

6)در چه محل و در چه تاریخ و در نزد کدام مقام صلاحیتدار شرکت تقاضاکننده مطابق قوانین مملکت اصلی خود ثبت شده است

7)شرکت به چه نوع امر صنعتی یا تجاری یا مالی در ایران مبادرت می کند

8)تاریخ ثبت

9)امضای مدیر کل ثبت اسناد مملکتی

هر گاه تصدیق راجع به ثبت شعبه باشد،علاوه بر موارد فوق در ثصدیقنامه باید محل شعبه نیز قید شود.

لازم به ذکر است،بعضی از شرکت های خارجی ممکن است یک یا چند قسم عملیات تجاری یا امتیازی از دولت تحصیل کرده باشند،این قبیل شرکت ها را شرکت امتیازی خارجی گویند.و ضمن تبصره ی ماده ی 5 نظامنامه ی اجرای  قانون ثبت شرکت های خارجی مقرر گردیده(هر گاه شرکت خارجی شرکتی باشد که شرایط عملیات آن به موجب امتیازنامه صحیح و منظمی مقرر گردیده علاوه بر اسنادی که باید در موقع تقاضای ثبت ارائه دهد باید مواد امتیازنامه با تصدیق وزارت امور خارجه مشعر بر صحت این امتیازنامه نیز تسلیم شود.


منبع: http://mag.sabtyar.com/986/ثبت-شعبه-شرکت-خارجی/

  • یاسمن سیدی
  • ۰
  • ۰

مقدمه


قانون­گذار در باب تغییرات در سرمایه شرکت­های سهامی خاص و عام در بخش هشتم از لایحه اصلاحی قانون تجارت و ماده شماره 157 به بعد در خصوص افزایش سرمایه و بعد از آن کاهش سرمایه و احکام و قواعد پیرامون آن به بررسی نشسته است از این روی و با عنایت به اهمیت بالایی که این بحث در میان شرکت ­های تجاری دارد در مقاله پیش رو به صورت اجمالی به برخی مقررات پیرامون افزایش سرمایه می­پردازیم.

روش های افزایش سرمایه 

در اولین ماده از مواد مربوط به افزایش سرمایه قانون گذار اشعار داشته است که سرمایه شرکت را می­توان از طریق صدور سهام جدید و یا بالابردن مبلغ اسمی سهامموجود افزایش داد.

به این ترتیب دو روش اصلی برای افزایش سرمایه وجود دارد؛ یا شرکت همان سهام موجود را افزایش مبلغ داده و فرضا برگه سهام پنجاه ریالی را پنجاه و پنج ریالی می­کند و یا این­که سهام موجود منتشر و توزیع خواهد کرد.

از میان این دو راه روش اولی نسبتا محدود تر از روش دوم می­باشد چراکه در افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید، ممکن است که بنا به انتخاب و تصمیم ­گیری شرکت، پرداخت سرمایه به صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد و یا از محل سود انباشته و یا مطالبات نقدی حاصل شده افراد و یا حتی از محل اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه میسر می­گردد در حالی که در روش بالابردن مبلغ اسمی تادیه این مبلغ تنها باید به صورت نقدی بوده باشد و این­ مهم را نباید از نظر دور داشت که ارزش اسمی هر سهم در شرکت سهامی عام نیز نهایتا تا عدد 10هزار ریال ممکن است؛ بنابراین در صورتی که از ابتدا مبلغ سهام 10هزار ریال بوده باشد دیگر افزایش سرمایه از این طریق ممکن نخواهد بود.

یکی از امتیازاتی که در افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید در شرکت سهامی خاص وجود دارد این است که این افزایش سرمایه صرفا در این نوع از شرکت می­تواند به صورت غیر نقد نیز باشد به شرط آن­که تشریفات مربوط به تقویم و تادیه این دست از آورده ها مطابق همان روشی که در ابتدای کار و در مقام تاسیس طی شد، باز هم گذرانده شود.

گزارش هیات مدیره 

به منظور اتخاذ تصمیم در مورد افزایش سرمایه، هیات مدیره باید گزارشی در مورد لزوم و چرایی نیاز شرکت به افزایش سرمایه تهیه کرده و به نظر بازرسان نیز برساند و با دعوت از مجمع عمومی فوق­العاده-افزایش سرمایه در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می­باشد- پیرامون این دستورجلسه به بحث نشسته و نظر مساعد این مجمع را جلب نماید.

در این مجمع گزارش هیات مدیره و دلایل ایشان به همراه نظرات بازرس یا بازرسان مورد بررسی قرارخواهد گرفت و نهایتا خروجی جلسه تایید یا رد این پیشنهاد خواهد بود.

در صورتی که مجمع عمومی فوق­العاده مزبور رای به افزایش سرمایه بدهد می ­بایست به هیات مدیره اختیار داده تا این افزایش سرمایه را عملی نماید. نکته اینجاست که در صورت اعطای این اختیار به هیات مدیره، این هیات نهایتا 5 سال زمان خواهد داشت تا این اختیار را عملیاتی نموده و سرمایه شرکت را افزایش بدهد.

در افزایش سرمایه چه از طریق بالابردن مبلغ اسمی سهام موجود و چه از طریق صدور سهام جدید، شرکت ها به هیچ وجه اجازه ندارند به سراغ اندوخته­ های قانونی خود رفته و از آن محل برداشت نمایند.


منبع: http://mag.sabtyar.com/1037/نکات-مهم-افزایش-…در-شرکت-های-سهام/

  • یاسمن سیدی